عطر و ادکلن ها از حدود قرن هجدهم ساخته شدند. حالا سالیان سال است که بشریت از این محصول ویژه جهت انتقال حس بهتر به خود و دیگران و ایجاد بوی مطبوع استفاده می کند. برای خرید عطر و ادکلن ابتدا باید تشخیص داد که چه نوع بویی را ترجیح می دهید. بنابر این باید با روش های تشخیص عطر و اد‌کلن اصل از غیر اصل آشنا باشید. 

اولین عطر و ادکلن ساخته شده ترکیبی از رایحه چند میوه ساده تابستانی بود. اما امروز هزاران ترکیب سنتزی و طبیعی برای ساختار عطر وجود دارد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شناخت بهتری برای خرید عطر و ادکلن به دست آورید. 

تولید عطر و ادکلن از گذشته تا کنون

در گذشته ترکیبات سنتزی برای تولید عطر وجود نداشتند. لذا همواره از رایحه گل ها و میوه های طبیعی استفاده می شد‌. در آن زمان از عطر ها تنها در مراسمات خاصی استفاده می شد. گاهی حتی از آن به عنوان درمان کننده زخم ها نیز استفاده می کردند.
از آغاز قرن هفده بود که خرید عطر و اد‌کلن اصل برای خوش بو کردن لباس بسیار ترویج پیدا کرد. امروزه نه تنها به صورت حضوری، بلکه به صورت مجازی نیز خرید عطر و ادکلن امکان پذیر می باشد. یکی از منابع خوب برای خرید عطر و ادکلن فروشگاه اینترنتی عطربان با محصولاتی متنوع است.

نکات کلیدی در خرید و استفاده از عطر و ادکلن

عطر ها از چه ساختاری تشکیل شده اند؟

مواد تشکیل دهنده عطر، ترکیبات آلی هستند. آنها فرار هستند یعنی تمایل دارند که مولکولی را که به آن ها متصل هستند را رها کنند. به طور کل عطر و اد‌کلن از سه بخش تشکیل شده است: 

حتما هنگام خرید عطر و اد‌کلن متوجه شده اید که عطری که برای تست روی لباس خود اسپری می کنید، در ابتدا بوی تندی دارد. این بوی تند ناشی از نت آغازی است. و اولین بویی است که مصرف کننده استشمام می کند. رایحه این نت بسیار فرار است و سریع هم از بین می رود.

دومین بخش عطر، نت میانی است. نت میانی مانند نت آغازی به سرعت عطر را ترک نمی کند. بوی اصلی عطر ناشی از نت میانی است. نت میانی معمولا گلی است.

بخش سوم عطر، نت پایانی است که آخرین بویی است که از لباس استشمام می شود. وقتی که تمام نت میانی، لباس را ترک کرده باشد، این بو به مشام می رسد.

ساختار های سنتزی و امروزی عطر

امروزه برای خرید عطر و ادکلن دیگر محدودیتی نداریم. می توانیم وارد عطر فروشی شویم و فقط نوع رایحه را بیان کنیم تا با انبوهی از عطر و اد‌کلن اصل و مرغوب مواجه شویم. این عطر ها غالبا ساختار سنتزی پیدا کرده اند‌. از ترکیبات فنیلی و آروماتیکی به وفور در ساختار آنها یافت می شود. 

به عنوان مثال یک نوع ساختار کتونی در عطر وجود دارد، که از غده های یک حیوان گرفته شده و به صورت سنتزی در ترکیبات عطر گنجانده می شود.

ترکیبات جزئی تشکیل دهنده عطر و ادکلن

اگر از رایحه های طبیعی صرف نظر کنیم. اجزای دیگری نیز در ساختار عطر وجود دارد. معمولا این ترکیبات شامل ترکیبی از هترو اتم ها و ساختار های آروماتیک و آلیفاتیک هستند. به عنوان مثال الکل و استر با جرم زیاد درون ساختار عطر و ادکلن قرار دارند. گاهی ممکن است برای ایجاد سنتزی عطر یک گل مثلا گل یاس، دو ساختار سنتزی دیگر را با هم ترکیب کنند. و به این وسیله عطر یک گل را به صورت سنتزی ایجاد کنند. 

دلیل اینکه چرا از خود گل طبیعی برای این منظور استفاده نمی کنند، کیفیت پایین و فراریت بالای آنها است.

 ترکیبات جزئی تشکیل دهنده عطر و ادکلن

آیا تمام بخش های عطر و ادکلن اصل اسانس است؟

اسانس تنها ده تا بیست و پنج درصد ساختار کل عطر و ادکلن را تشکیل می دهد. باقی ساختار عطر و ادکلن شامل الکل و مواد تثبیت کننده است. 

بسیاری از کارخانه های مواد شوینده، لوازم آرایشی و... از عطر ها جهت ایجاد بوی خوب در محصولات خود استفاده می کنند. مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی و شوینده ها دارای ترکیبات شیمیایی با بوی زننده هستند. اجزای تشکیل دهنده عطر ها می توانند این بوی نامطبوع را از بین ببرند. 

پرفیوم، ادو پرفیوم، ادو تویلت و ادکلن

طبیعی است که درصد اسانس بالاتر می تواند باعث شود، بوی خوش ساعات بیشتری روی لباس یا درون محصولی باقی بماند. از همین رو اگر قصد خرید عطر و ادکلن با ماندگاری خاصی را دارید این مطلب را از دست ندهید.

اولین دسته که پرفیوم نام دارد، شامل پانزده تا چهل درصد اسانس است. این حجم از غلظت بالای اسانس سبب شده است تا پرفیوم رایحه ایی بسیار ماندگار داشته باشد. معمولا یک شبانه روز این رایحه باقی خواهد ماند. البته پرفیوم قیمت بالایی نیز دارد.

دسته دوم ادو پرفیوم نام دارد. میزان اسانس حدود هفت تا پانزده درصد است. بنابراین ماندگاری آن خیلی زیاد نخواهد بود. قیمت آن نیز مناسب است. 

دسته سوم ادو تویلت نام دارد. درصد اسانس آن از یک تا هفت درصد است. ماندگاری آن به مراتب کم تر از پرفیوم و ادو پرفیوم است. و بیشتر از الکل که ماده ای فرار است، تشکیل شده است. به همین دلیل پخش بوی خوبی دارد. و قیمت این دسته نیز مناسب می باشد. 

دسته اخر که رقیق تر از بقیه عطر ها است، ادکلن می باشد. که تقریبا مشابه ادو تویلت است. و ماندگاری زیادی ندارد.

ماندگاری بعد از خرید عطر و ادکلن

چگونه ماندگاری بعد از خرید عطر و ادکلن را افزایش دهیم؟

اینکه عطر تا چه میزان بر روی پوست یا لباس باقی بماند، بسته به مواد اولیه و نوع عطر دارد. نوع پوست برخی افراد به گونه ای است که در طول یک روز باید چندین مرتبه از عطر و ادکلن استفاده کنند. به عنوان مثال اگر نوع پوست آن ها چرب باشد، بر میزان استفاده از عطر تاثیر گذار خواهد بود. 

بهترین مکانی که می توانید برای استفاده از عطر و ادکلن انتخاب کنید، مکان هایی در پوست است که جریان خون از زیر آنها گردش پیدا می کند. به عنوان مثال گردن یا مچ دست ها مکان خوبی برای استفاده می باشد.

چرا برای ساخت عطر و ادکلن باید از مواد فرار دیگر نیز استفاده کرد؟

درست است که در ساختار عطر و اد‌کلن اصل اسانس به کار رفته است، اما این اسانس قدرت فراریت ندارد. یعنی نمی تواند لباس یا پوست را ترک کند. برای این کار نیاز به استفاده از مواد فعال دارد. الکل ها می توانند کمک کنند تا این فراریت انجام شود. بنابر این استفاده از این مواد برای اینکه بقیه افراد نیز بوی عطر ما را حس کنند، لازم و ضروری است.

آیا عطر ها خراب می شوند؟

بله عطر ها نیز به مرور زمان دچار عواملی مثل بوی بد و یا غلظت بالا می شوند. فراموش نکنیم که بیشتر بخش آنها را الکل تشکیل می دهد. هر چقدر هم که درب ظرف عطر محکم بسته شده باشد، اگر بیشتر از ۶ ماه از وجود عطر در محیط بسته گذشته باشد، تمام الکل به مرور از ظرف خارج خواهد شد.

برای جلوگیری از این اتفاق، هیچ گاه عطر را در محل باز قرار ندهید. نور و فضای باز به فرار الکل بیشتر کمک می کند. اگر همواره عطر و ادکلن را درون یک محیط تاریک و تقریبا بسته نگاه دارید. طول عمر آن نیز افزایش می یابد. 

هر چند میلی لیتر اسانسی که درون ساختار عطر و ادکلن به کار می رود، حاصل چندین تن عصاره گیری از گل ها و مرکبات است. پس قیمت بالای آن با توجه به هزینه و زحمت فراوانی که دارد، منطقی است.

ساخت عطر و ادکلن

منابع خوب برای خرید عطر و ادکلن اصل کجا هستند؟

برای خرید عطر ها، هم می توان به صورت حضوری، و هم به صورت مجازی این کار را انجام داد. امروزه بسیاری از سفارشات مجازی عطر و ادکلن به عنوان هدیه آماده می شوند. و توانسته اند تا حد زیادی رضایت مشتری را جلب کنند. 

همچنین بخوانید «نحوه تشخیص بهترین عطر فصل»

یکی از این فروشگاه های مجازی برای فروش عطر و اد‌کلن اصل، فروشگاه اینترنتی عطربان است. در این فروشگاه به راحتی می توانید بر حسب سلیقه و رایحه مورد پسند خود، ادکلن یا عطر را سفارش داده و خرید های بسیار موفقی انجام دهید.

آیا یک عطر در تمام افراد به یک صورت استشمام می شود؟

بسیاری از عوامل بر بویی که از بدن متصاعد می شود تاثیر گذارند. اغلب مواد معطری که روی پوست قرار می گیرند، با چربی پوست و گردش خون همراه می شود. و بویی که خارج می شود ترکیبی از تمام این ها است. 

درون بدن بخش هایی هستند که وظیفه پخش بو را برعهده دارند. این بو می تواند بوی بد عرق یا بوی خوب یک عطر باشد. برخی از این غده ها، تمام مولکول های بو را کوچک و فشرده می کنند و مانع از فراریت آنها می شوند.
انواع دیگر این ترکیبات مانند یک محافظ در برابر پخش بو عمل می کنند. و با ترشح بوی دیگری از پخش بوی قبلی جلوگیری می کنند. 

گروه دیگری از این ساختار ها، مواد دارای بو را با ساختار های دیگر واکنش می دهند. این ترکیبات با عناصری مثل کلر و ... ادغام شده و موجب تغییر بوی آنها می شوند. این فرایند توسط میلیون ها غده درون بدن اتفاق می افتد.

مطالعه قبل از خرید عطر و ادکلن

مطالعه قبل از خرید عطر و ادکلن

امروزه خرید عطر و اد‌کلن اصل آسان نیست. قیمت عطرها به دلیل رشد قیمت اسانس، پیوسته در حال افزایش است. پسدر انتخاب به عطری که دوست تان برای خودش انتخاب کرده و بسیار گران قیمت است بسنده نکنید.
ابتدا در نظر بگیرید که چه نوع رایحه ای را دوست دارید. سپس مشخص کنید که نوع پوست شما چگونه است. دومین عاملی که در انتخاب عطر می تواند به شما کمک کند، و باید به آن دقت داشت، نوع پوستتان می باشد. به دلیل این که هر عطری روی پوست های مختلف می تواند، بوهای متفاوتی داشته باشد.

عطر را روی مچ دست خود پخش کنید و بلافاصله بو نکنید. پس از چند دقیقه آن را بو کنید تا متوجه رایحه اصلی آن شوید. گاهی ممکن است از یک رایحه خوشتان بیاید. اما قیمت آن گران باشد. در این حالت می توانید آن را به صورت ادو تویلت یا ادکلن خریداری کنید.

در نهایت سعی کنید تمامی جوانب را هنگام خرید عطر در نظر بگیرید. عطر ها با رایحه شرقی، چوبی، زمستانی، میوه ای، گلی و بسیاری از رایحه های دیگر موجود هستند. حتی می توانید با توجه به فصلی که در آن هستید رایحه مناسب تری انتخاب کنید. 

عطرها طبع گرم و سرد نیز دارند. بنابراین می توانید از فروشنده مطابق با طبع دلخواه خود در خواست عطر کنید.

خرید عطر و ادکلن

سخن پایانی...

بنابراین پس از مطالعه این مقاله به این نتیجه می رسیم، که قیمت های متفاوت عطرها (البته به غیر از اصالت کالا) می تواند، به اندازه و میزان اسانس روغنی موجود در عطرها باشد. که هر چقدر این اسانس بیشتر باشد، علاوه بر قیمت عطر، ماندگاری رایحه آن نیز افزایش پیدا می کند.

شما خواننده محترم مقاله، اگر قصد خرید عطر و ادکلن باکیفیت و اصل را دارید، می توانید با مراجعه به فروشگاه مجازی عطربان جهت خرید اقدام کنید. این فروشگاه تنها فروشگاهی است که کارت گارانتی اصالت کالا را همراه با عطر به شما ارائه می دهد.

جهت مشاوره، ثبت سفارش و اطلاع از تخفیفات فروشگاه عطربان

در اینستاگرام و تلگرام با ما همراه باشید