استفاده از عطر و ادکلن به یک عادت رایج در زندگی افراد تبدیل شده است و همه مردم در طول روز از این رایحه ها استفاده می کنند. هزینه هایی که افراد برای خرید هر عطر صرف می کنند، معمولا بالا است. به همین دلیل دانستن تفاوت عطر و ادکلن و ویژگی های انواع عطر ها اهمیت بسیاری دارد. عده کمی تفاوت بین این اقلام را می دانند و باقی مردم ناآگاهانه دست به خرید می زنند. در این زمینه به ساختار تشکیل دهنده همه عطر های موجود در مغازه ها اشاره می کنیم؛ همه این رایحه ها، اسانس انواع گل، روغن ها و چوب ها هستند.

این اسانس ها با آب و الکل مخلوط می شود و به صورت عطر و ادکلن ساخته شده و با یک عنوان تجاری روانه بازار می شود. عطر ها بر اساس غلظت، دسته بندی های متعددی دارند. انواع پرفیوم، ادو پرفیوم، ادو تویلت، ادکلن، ادو فرش و... از انواع عطر ها هستند. این دسته بندی صرفا بر اساس غلظت اسانس روغنی می باشد. عطر ها را بر اساس بو و مدت ماندگاری نیز دسته بندی می کنند. شاید جالب باشد، که بدانید، کلمه ادکلن، برگرفته از نام یک شهر واقع در کشور فرانسه است، نخستین جایی که اولین رایحه را در آن ساختند؛ 

اگر می خواهید، در رابطه با انواع این محصولات و تفاوت عطر و ادکلن و اسانس ها، اطلاعات بیش تری بیابید، با عطربان همراه باشید. 

اسانس چیست؟

اسانس در واقع محصولی از گیاهان دارویی است. اسانس ها روغن های فراری هستند که از قسمت های مختلف گیاهان گرفته شده اند. انواع اسانس ها ویژگی های به خصوصی دارند که در زیر به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

  1. اسانس ها قابل تقطیر هستند و می توان آن ها را از این روش نیز تهیه کرد. 
  2. انواع اسانس از نظر برخی خواص فیزیکی و شیمیایی با هم متفاوت هستند. 
  3. روغن های ثابت بر خلاف روغن های فرار از استر گلیسیرین و اسید های چرب تشکیل شده اند. اما این مواد در اسانس ها وجود ندارد. 
  4. اسانس ها فاسد نمی شوند. اختلالاتی که در اسانس ایجاد می شود، شامل اکسیده شدن و رزینی شدن است. که در مجاورت نور و هوا چنین آسیب هایی در اسانس ها ایجاد می شود. 
  5. در روغن های فرار مواد آلی همچون هیدروکربن ها، الکل ها، کتون ها، آلدئید ها، اتر ها و اکسید ها و... وجود دارد. 
  6. قسمت اساسی ساختمان اسانس ها را، ترپن تشکیل می دهد. 
  7. این مواد در تیره های گیاهی عالی به وفور یافت می شوند. محل تشکیل اسانس بسته به نوع و تیره گیاهان، متغیر است. این مواد بیش تر در تیره نعنائیان قرار دارند. 
  8. بو و مزه اسانس ها مربوط به ترکیبات اکسیژنه موجود در آن ها است. 

نژاد گیاهان، آب و هوا و....، همگی می توانند در پایداری و کیفیت این مواد تاثیر گذار باشند. ساعات روز، می تواند میزان ترکیبات موجود در گیاه را تحت تاثیر قرار دهد.

اسانستفاوت عطر و ادکلن

با مشخصات ادکلن آشنا شوید...

ادکلن ها را از ترکیب اسانس ها با هم تولید می کنند. در واقع اسانس ها تشکیل دهنده ادکلن ها می باشند. ادکلن ها رایحه ای لایت و سبک دارند. رایحه انواع میوه ها، از جمله لیمو، پرتقال، نارنج، نرولی و... در آن ها به کار برده می شود. همچنین امکان دارد که برخی روغن های طبیعی مانند رزماری را نیز در ترکیبات آن استفاده کنند. ادکلن ها در انواع مردانه و زنانه در بازار وجود دارند و برند های بسیاری به ساخت و تولید این رایحه ها می پردازند.

درصد الکل موجود در ادکلن ها بیش تر است و اسانس موجود در آن ها کم تر از پرفیوم ها یا ادو پرفیوم ها است. ادکلن ها را به عنوان رقیق ترین عطر ها می شناسند. این ادکلن ها از ارزان قیمت ترین عطر های موجود در بازار هستند. از نظر عطر افشانی و پراکندگی بو به دلیل وجود الکل زیاد، بسیار عالی می باشند. اما از نظر دوام و ماندگاری این رایحه ها بسیار دوام کم تری دارند. از این نظر آن ها را به سه دسته تقسیم می کنند:

  1. top: پانزده دقیقه تا دو ساعت ماندگاری این نوع ادوکلن ها است. عطر هایی مانند، بوی مرکبات، رایحه های پودری، ترشیجات و... از این دسته هستند. 
  2. Medium: این دسته بین 3 تا 5 ساعت ماندگاری دارند. 
  3. دسته base: بین 5 تا 10 ساعت ماندگاری دارد. رایحه هایی مثل خزه، تنباکو، مشک و... از این دسته هستند.

مشخصات ادکلن

موارد موثر بر ماندگاری عطر و ادکلن

ماندگاری عطر را به مدت زمانی که بر پوست باقی می ماند، می گویند. اولین فاکتور در این زمینه نوع عطر است. این که عطر ملایم باشد و رایحه آن غلیظ یا تند باشد، می تواند در مدت زمان ماندگاری آن تاثیر بگذارد. اگر در نت های عطر ترکیباتی مانند دارچین و وانیل یا ادویه ها وجود داشته باشند، ماندگاری آن ها بیش تر خواهد بود. همچنین در این زمینه فرمولاسیون عطر نیز بسیار اهمیت دارد. هر چه میزان روغن و اسانس موجود در عطر ها بیش تر باشد، بیش تر بر پوست باقی می ماند. 

در ماندگاری عطر ها مواد تشکیل دهنده آن ها مانند، دیپروپیلن گلیکول، ایزو پروپیل میریستیت، دی اتیل فتالات و... نیز تاثیر گذار هستند. استفاده از عطر ها باید به میزان مناسب باشد، چون در صورت استفاده بیش از حد مواد شیمیایی موجود در آن، منجر به آسیب به ریه ها و دستگاه تنفس می شود. جالب است، بدانید که انسان ها از دوران باستان، برای استفاده از رایحه خوش، مواد معطر را آتش می زدند تا بوی آن ها را خارج کنند.

همچنین بخوانید «نحوه تشخیص بهترین عطر فصل»

مکان نگهداری از عطر، و نگهداری درست از آن نیز می تواند، در میزان دوام آن تاثیر داشته باشد. گرما می تواند عطر را اکسید کند. به علاوه نور مستقیم خورشید، ماندگاری عطر را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب می شود که عطر ها تغییرات شیمیایی داشته باشند. عطر ها را باید در جایی تاریک و خنک نگهداری کنید. عامل تاثیر گذار بعدی گروه بویایی عطر مربوطه است. عطر ها دارای نت پایه ای هستند. اگر نت عطر شما بر پایه چوب یا عطر های مدیترانه ای باشد، دوام آن بالاتر خواهد بود. روش های استفاده از عطر نیز اهمیت دارد. 

عطر ها را برای ماندگاری بیش تر، در قسمت های نبض دار بدن خود بزنید. یک اشتباه رایج در استفاده از عطر، این است که عطر را بر هوای مقابل خود اسپری می کنند، و از آن عبور می کنند! این باور غلط که با این کار عطر بر همه قسمت های بدن شما یکنواخت پخش می شود را دنبال نکنید. پوست چرب شما هم می تواند، باعث ماندگاری بیش تر عطر شود. 

ماندگاری عطر و ادکلن

آشنایی با برخی عطر های مشهور جهانی

عطر ها در مدل های مختلفی در بازار وجود دارند. برخی از آن ها را در زیر به شما معرفی کردیم:

  1. ادکلن کریستال نویر ورساچه، یک ادو پرفیوم گرم و شیرین است. تولید کننده آن ایتالیا است. این عطر بسیار حساس و ظریف است. عطر آن بر پایه نت های انگور و انجیر سیاه است. از این عطر در فصل های سرد سال استفاده کنید و از رایحه گرم آن لذت ببرید. رایحه نارگیل آن هم غافلگیر کننده است! 
  2. ادکلن لانکوم مدل پوئم به دلیل پخش بوی بالایی که دارد، مورد توجه قرار گرفته است. این ادکلن بر پایه شکوفه های پرتقال و نارگیل و ... است. 
  3. عطر زنانه توباکو از برند تام فورد، خط بوی بالایی دارد. خط بو به معنای مدت ماندگاری یک عطر در محیط است. عطر تنباکو و وانیل در آن، باعث شده که این عطر در دسته عطر های شرقی قرار گیرد. 
  4. عطر سان شاین، یک عطر معتدل، گرم و خنک است. این ادکلن زنانه، عمانی است. طراحان این عطر در ساخت شیشه آن بسیار دقت کرده اند تا حس اصیل بودن را به مخاطب خود منتقل کنند. 
  5. برند جورجیو آلمانی، عطری با نام سی را به بازار ارائه کرده است. عطر گل رز و وانیل در آن به مشام می رسد. این عطر بسیار کاریزماتیک است که اعتماد به نفس را در افراد بالا می برد. 
  6. عطر زنانه EROP EDP ، یک عطر پر زرق و برق و شیک است. این عطر به نام خدای عشق، در بازار معرفی می شود. نت های یاسمن و گل های صد تومانی در آن بسیار دلپذیر است. 

سخن پایانی...

در هنگام خرید یک عطر باید به ماندگاری، پخش، خط بو، ظاهر عطر و... توجه داشته باشید. هر چه اسانس های به کار رفته در عطری بیش تر باشد، غلظت و ماندگاری آن ها نیز بالاتر خواهد بود. در این مقاله سعی شد که شما را با تفاوت عطر و ادکلن، و تعاریفی از هر یک آشنا سازیم. فروشگاه عطربان بهترین پیشنهاد ها را برای خرید یک عطر در قسمت معرفی برند های جهانی نیز ارائه داد. اما به این مهم توجه کنید که هر چه عطر های شما گرانبها باشند، و برای خرید آن ها هزینه زیادی کنید، تا زمانی که عطر را درست استفاده نکنید، نمی توانید از آن بهره وری درستی داشته باشید. 


جهت مشاوره، ثبت سفارش و اطلاع از تخفیفات فروشگاه عطربان

در اینستاگرام و تلگرام با ما همراه باشید