در زندگی هر شخص، زمان هایی وجود دارد که احساس خستگی، کسلی، استرس و اضطراب می کند. در چنین شرایطی بیش از هر چیز به یک آغوش گرم نیاز پیدا می کند، که از آن آرامش بگیرد. اما همیشه چنین امکانی فراهم نیست! در چنین وضعی افراد به دنبال جایگزین هایی برای منبع آرامش خود می گردند. به طور مثال یک کتاب دلنشین می خوانند یا این که از رایحه هایی دلپذیر استفاده می کنند. یک عطر آرامش بخش عمیقا در حافظه ما ریشه می دواند و در آن نفوذ می کند. 

دانشمندان سال های سال است که در این زمینه مشغول به تحقیق و بررسی هستند و در این باره اطلاعاتی نیز کسب کرده اند. آنان آزمایش هایی بر روی افراد مختلف در واکنش پذیری به رایحه های مختلف انجام داده اند. سوال این است که عطر ها چگونه بر روی سیستم عصبی ما تاثیر می گذارند و چگونه واکنش ما به آن عطر ها تا این اندازه قوی است؟ یک عطر خوب این قدرت را دارد که حال بد روحی ما را بهبود بخشد و یا غم و ناراحتی را از ما بزداید. در دنیا، عطر هایی با خواص مختلف تولید شده اند که هر یک بخش هایی از مغز ما را تحت تاثیر قرار می دهند. 

یکی از آزمایش هایی که در رابطه با خاصیت آرامش بخشی عطر ها صورت گرفته را در ادامه با هم بررسی می کنیم. با ما همراه باشید تا در این رابطه بیشتر بدانید!

واکنش مغز به عطر آرامش بخش با رایحه وانیل

یک عطر رویایی، مستقیما بر سیستم مغز و اعصاب ما تاثیر می گذارد. در این رابطه در برخی آزمایش های کنترل شده، روند تاثیر گذاری رایحه وانیل بر مغز و روان افراد را بررسی کردند. این عطر خاصیتی تسکین دهنده دارد. با استفاده از آن به یاد خاطرات دوران کودکی خود می افتید؛ رایحه ای که یاد آور مزه و طعم شیر خشک در دوران نوزادی است و حسی شیرین و شکلاتی را برای شما تداعی می کند! 

همچنین تاثیر پذیری عطر آرامش بخش بر حیوانات نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این آزمایش ها زمان هایی که حیوانات وحشیانه به این سو و آن سو چنگ می انداختند و قصد حمله داشتند، در فضا عطر و رایحه وانیل را پخش کردند. نتیجه حاصله باور کردنی نبود! با پراکندگی عطر وانیل، حیوان رام می شد و آرام می گرفت. در نتیجه این آزمایش های پیاپی، به خاصیت آرامش بخشی و تسکین دهندگی این رایحه پی بردند و آن را تایید کردند. امروزه در دنیا، عطر های بسیاری با رایحه وانیل تولید کرده اند. 

اگر می خواهید، رایحه دانه دانه های وانیل را استشمام کنید و این عطر در ترکیب با درخت حنا به مشام رسد، از عطر میدنایت شیمر از مایکل کورس استفاده کنید. این عطر رویایی تداعی گر حس شیرینی کاستارد( نوعی شیرینی است) است و سبب می شود که احساسات تاریک درونی خود را بیرون بریزید و از بین ببرید.

رایحه اسطوخودوس یک عطر آرامش بخش

اسطوخودوس، سالیان سال است که به عنوان یک عطر آرامش بخش به مصرف می رسد و مشتقات بسیاری نیز در دنیا از آن تولید شده است. اولین کسی که خاصیت آرامش بخشی آن را تایید کرد، معشوقه هملت و بانوی کتاب مکبث بود! "رزماری برای یادآوری" جمله خاطره انگیز وی در وصف این گیاه بوده است. افزون بر تسکین دهندگی این رایحه، افزایش و تقویت حافظه و تمرکز افراد نیز با استفاده مداوم از آن حاصل می شود. این رایحه نیز در برخی از برند های مطرح جهانی یافت می شود. 

عطر رویایی لاوندر از لوکسیتان یکی از ملایم ترین رایحه ها در دنیا است. این عطر که از رنگ آبی آن می توان به خاصیت آرامش بخشی آن پی برد، تاثیر به سزایی در بهبود اعصاب آسیب دیده و ناآرام دارد. در زمان استفاده از آن، پیشنهاد می کنیم که آن را بر روی شقیقه خود بزنید تا از تاثیر بی نظیر آن در این قسمت بهره مند شوید. سپس عمیقا نفس بکشید...

افزون بر این عطر، در دنیا، از اسطوخودوس استفاده های بسیاری در زمینه تولید روغن ها و اسانس های روغنی مختلف، تولید انواع چای های گیاهی و دمنوش های مخصوص آرامش، اسپری های خوشبو کننده محیط، دارو های صنعتی و سنتی مخصوص به اعصاب و روان و... بهره برده می شود. 

عطر های ترکیبی رایحه کندر و نعناع

عطری که بتواند حس ناخوشایند افراد را دور کند، و حالات روحی آن ها را التیام بخشد، بدون شک از عالم رویا است! رایحه های خوش بخور، در سر تا سر دنیا طرفدارانی دارند. عطر هایی که فضای کندر اندود کلیسا را یادآوری می کنند، و پیشانی های تب دار و اعصاب پریشان افراد را درمان کرده و بهبود می بخشند.

عطر و رایحه آن ها، برگرفته از تقطیر پرتقال تلخ است. عطر نعنا را نیز در میان رایحه دلپذیر آن، احساس خواهید کرد. نعنا در این عطر تاثیری شگرف، در تسکین درد های روحی دارد. همچنین در ساختار این عطر دلنشین، رایحه سوسن و زنبق را نیز استشمام خواهید کرد. نعنا را نیز در ساخت برخی از دارو های گیاهی و روغن های مخصوص به کار برده اند. 

رایحه طبیعی نعنا، بهبودی سردرد را تسریع می کند. چای آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین خاصیت پاکسازی و آنتی باکتریالی این رایحه دل انگیز، شهرت دارد. در دنیا برخی دارو های ضد افسردگی را از این ماده طبیعی تولید می کنند. عطر خنک نعنا، شور و حال زندگی را چند برابر می کند و دانشمندان آن را راه حلی مناسب برای روحیه بخشی به افراد می دانند. 

چند عطر آرامش بخش و رویایی

عطر های تلفیقی، گل سفید و رز بلغاری

برخی رایحه ها تقویت کننده اعتماد به نفس ما نیز هستند. انتخاب یک عطر مناسب برای قرار های اول ممکن است، دغدغه خیلی ها باشد. عطری که با آن لبخندی از روی قدرت بر لب بیاوریم و با یک اسپری نتیجه شگفت انگیز آن را مشاهده کنیم. ترکیب رز بلغاری و گل های سفید، احساس تسلی بخشی را در افراد ایجاد می کنند. و شور و نشاط را در فرد بر می انگیزند. عطر مشهور نارسیسو ادو تویلت، عطر آرامش بخشی است که افراد بسیاری را مجذوب خود ساخته است. 

این عطر در دنیا در تیراژ کمی تولید می شود و کمیاب است. نارسیسو ادو تویلت از نارسیسو رودریگز بهترین انتخاب برای کسانی است که به آرامش درونی نیازمندند. این رایحه دلپذیر در سال 2019 به بازار آمد. رایحه پایه آن، دانه تونکا و سدر و خس خس است. رایحه میانی آن نیز بر پایه مشک است. که عطری زنانه و جذاب برای سخت پسندان است.

همچنین بخوانید «نحوه تشخیص بهترین عطر فصل»

رایحه عود، رز و وانیل؛ پیش به سوی آرامش!

عطر رز و وانیل، آرامش بخشی خود را به اثبات رسانده اند. حال اگر به دنبال رایحه ای هستید که غم و اندوه شما را تسکین دهد، عطر عود ساتین مود از فرانسیس کورکجان را امتحان کنید؛ امواجی از اعتماد به نفس تنها با یک اسپری از آن بر روی پوست شما، فضا را در بر می گیرد و می توانید در قرار های مهم، خود را موجه تر جلوه دهید. ترکیب عود و رز و وانیل، و عطری با پایه گل های بنفشه، بهترین انتخاب برای شما است. و فراتر از این ترکیب معجزه آسا در جهان تولید نشده است. 

این رایحه، شما را به مشرق زمین می کشاند. و در بی زمانی معلق نگاه می دارد. گروه بویایی آن شرقی و چوبی است و رایحه ای گرم و شیرین دارد. این عطر برای فصل های سرد سال مناسب تر است و در شما احوال وصف ناپذیری ایجاد می کند. ماندگاری آن طولانی مدت است و تا ساعت ها این احساس خوشایند را از آن دریافت خواهید کرد. نت اولیه آن عطر بنفشه شیرین و گل رز  است و در نت های میانی آن، عطر عود و بنزوین است که به مشام می رسد. 

عود، رز، وانیل؛ پیش به سوی آرامش

فایده های اساسی مصرف عطر آرامش بخش

استفاده از انواع عطر ها تنها با هدف خوشبو کردن بدن نیست؛ عطر ها با خواص متعددی برای روح و بدن تولید می شوند. و در صورتی که از انواع این رایحه ها و عطر های رویایی استفاده نکنیم، خود را از این فواید محروم کرده ایم. در زیر به برخی از مهم ترین فواید عطر ها اشاره می کنیم:

  • عطر ها روحیه شما را بهتر می کنند

حال خوب شما می تواند با استفاده از یک عطر رویایی حاصل شود. بهتر است، انتخاب عطر های خود را بر مبنای موقعیت انجام دهید؛ مثلا برای میهمانی از عطری متناسب با آن فضا، و برای محل کار، عطر های ساده و رسمی و... را بر گزینید. 

  • عطر و اعتماد به نفس

این خاصیت عطر ها، به شما کمک می کند که حضوری موثر تر در اجتماع داشته باشید. بهتر است، این خاصیت عطر ها را جدی بگیرید. عطر ها را هماهنگ با شخصیت خود خریداری کنید تا به سطح بالایی از اعتماد به نفس، دست یابید. 

  • با یک عطر خوب در بین افراد بدرخشید و جذاب تر شوید

استفاده از عطر ها را فراموش نکنید؛ برخی از عطر ها، دیگران را به سمت شما می کشانند. و این خاصیت را در خود دارند که شما را در بین افراد مطلوب تر جلوه دهند. 

یک عطر آرامش بخش، با نفوذ به قسمت هایی از حافظه می تواند یادآور خاطرات خوب و بد شما باشد. با عطر ها می توانید، خاطرات را برای خود زنده کنید. 

آیا عطر درمانی صحت دارد؟

آن چه که واضح است، تاثیر گذاری عطر ها بر سلامت روحی و جسمی افراد می باشد که دانشمندان آن را بار ها و بار ها در آزمایش های متعددی به اثبات رسانده اند. انواع عطر ها در دنیا، این ویژگی را دارند که حالات روحی و روانی شما را بهبود بخشیده و وضعیت روحی شما را بهتر کنند. آروماتراپی یا عطر درمانی یک علم ثابت شده در دنیا است، که در آن به اثر درمانی هر رایحه ای، بر قسمت های مختلف بدن می پردازند. رایحه های مرکبات و میوه و عطر گل های مختلف، می توانند، خاصیت درمانی بسیار زیادی برای شما داشته باشند. 

دانشمندان معتقدند که عطر های مختلف هر یک می توانند، موجی از افکار و انرژی های مثبت را برای افراد به همراه آورند. عطر ها فقط از طریق بینی و حس بویایی به بدن شما جذب نمی شوند، بلکه پوست نیز می تواند آن را جذب کند و خواص آن را به بدن منتقل کند. همگی شما به این مهم معتقدید که افراد قدیمی، حال و هوای بهتری داشته اند و روحیه شان بهتر بوده است؛ این مهم به دلیل استفاده افراد قدیمی تر از انواع روغن های معطر، خوراکی های معطر و شمع های عطری و خوش بو در آن زمان ها، ایجاد شده است. اما افراد امروزی چندان جایگاهی برای عطر درمانی قائل نیستند و به همین سبب روحیه بالایی نیز ندارند. 

عطر درمانی

کلام آخر...

هنر ساخت عطرها و رایحه های خوش بو کننده، از روم و مصر آغاز شده و سپس به ایران آمده و در ایران باستان نیز بساط آن گسترانیده شده است. ابن سینا حکیم ایرانی، نخستین بار عطری را با تقطیر گل رز ساخته و از آن در زمینه های درمانی استفاده کرده است. عطر ها از زمان های قدیم تاکنون توانسته اند، تاثیر پذیری خود را به اثبات برسانند. استرس و اضطراب، دو عامل اساسی در از بین بردن سلامتی بدن می باشند. در هر قسمت از بدن می تواند، به دلیل این اختلالات، مشکل ایجاد شود. یافتن راهی برای از بین بردن این موارد و ایجاد آرامش در بدن، کمکی بزرگ برای دست یافتن به سلامتی است. 

انواع عطر آرامش بخش، می توانند تاثیرات شگرفی را بر سلامتی ایفا کنند. در حوزه عطر درمانی، این مواد را معجزه ای برای سلامتی روحی افراد به شمار می آورند و در بیمارستان های روانی پیشرفته، مرتبا از عطر های رویایی در فضا استفاده می کنند تا سلامت بیماران سریع تر حاصل شود. 

جهت مشاوره، ثبت سفارش و اطلاع از تخفیفات فروشگاه عطربان

در اینستاگرام و تلگرام با ما همراه باشید