آیا می دانید به چه علت برخی از افراد دچار سردرد و حساسیت به بوی عطرها می شوند؟

باید بگوییم که برای پاسخ به این سوال، باید عوامل ریشه‌ای را پیدا کرد. در عطربان و در این مقاله قصد داریم به بررسی عواملی بپردازیم که باعث به وجود آمدن سردرد و حساسیت می‌شود. بنابراین اگر شما هم از حساسیت به بوی عطرها رنج میبرید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ارتباط عصبی گیرنده های بویایی با مغز

همان طور که می‌دانید، هزاران گیرنده‌ بویایی در بینی وجود دارد که کمک می‌کند هر فردی بتواند رایحه‌های مختلف در محیط را استشمام کند. گیرنده‌هایی که در بینی وجود دارند، با سیستم عصبی و جریان خون در بدن ارتباط مستقیمی دارند و قادرند همانند یک بزرگراه، عناصر شیمیایی عطر را به طرف مغز هدایت نمایند. از این رو هر فردی قادر است از رایحه‌ آن‌ها به درک مشخصی برسد. لازم است بدانید که برای بقای عمر، این ارتباط قوی با مغز بسیار مهم و لازم است.

گاهی پیش می‌آید که با استشمام برخی از بوها همچون بوهای سمی یا بوی آتش، یک علامت فوری یا هشدار در مغز فرد ایجاد می‌شود تا فرد بتواند به صورت فوری خود را از خطر پیش آمده دور کند. اما باید بگوییم که در مقابل، استشمام بوها می‌تواند واکنش‌های منفی زیادی همچون سردرد و آلرژی را در بدن به وجود آورد. باید بدانید که امروزه افراد بسیار زیادی هستند که به بوی برخی عطرها حساسیت دارند و دچار سردرد می شوند. برای حل این مشکل باید علت را ریشه‌یابی کرد.

ریشه یابی علل سردرد و حساسیت به بوی عطرها

همان طور که در صحبت‌های ابتدایی هم گفتیم، ممکن است برخی از افراد با استشمام بوی بعضی از عطرها دچار حساسیت و یا سردرد شوند. در این بخش قصد داریم توضیح دهیم که چگونه باید حساسیت به بوی برخی از عطرها را تشخیص دهیم. اگر به درستی ریشه‌یابی در این مورد انجام شود، در هنگام خرید عطر نیز برای فرد، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

سردرد و حساسیت دو بازخورد منفی است که به دو عامل ریشه‌ای و طبیعی در بدن برمی‌گردد. این دو عامل سینوزیت باز و میگرن می‌باشند. لازم است بدانید با استفاده از شستشوی مجاری تنفسی از طریق بینی و استفاده کردن از سرم فیزیولوژی و یا استفاده از آب ولرم و نمک و شستشوی بینی با آن، می توان سردرد های ناشی از سینوزیت را درمان کرد. در مقابل باید بدانید که سردرد های میگرنی بستگی به عوامل ریشه‌ای دارند و راه‌ هایی که جهت پیشگیری و درمان از آن وجود دارد نیز، متفاوت است.

بسیاری از مواد معطر، حاوی مقادیری مواد شیمیایی می باشند که بسیاری از افراد به این مواد حساسیت دارند و هنگام استشمام دچار مشکل می‌شوند. لازم است که این گونه افراد نسبت به حساسیت خود به بوی برخی از عطرها، اقدامات لازم جهت درمان را انجام دهند و به این منظور لازم است که نشانه‌ها و علائمی که باعث به وجود آمدن آلرژی می‌شود را بشناسند. زیرا شناخت این عوامل حیاتی و ضروری است. اگر فردی که دچار حساسیت به بوی عطر می شود، بتواند این علائم را به درستی بشناسد، می‌تواند از بروز عوارض و مشکلات جدی جلوگیری نماید.

در بخش بعدی در این رابطه مطالب بیش‌تری را توضیح خواهیم داد.

واکنش های بدن ما هنگام حساسیت به بوی عطرها

چنین واکنش‌هایی که حساسیت‌زا و آلرژیک هستند می‌توانند سردرد، کهیر، اگزما و یا دیگر مشکلات تنفسی و پوستی باشند. ممکن است، بیماران مبتلا به آسم پس از استشمام مواد معطری که خاص هستند دچار حملاتی همچون آسم شوند و در آن‌ها علائم بیماری شدت پیدا کند.

ممکن است که در هر مکانی همچون مغازه‌ای که در هنگام خرید عطر به آن مراجعه می‌شود، انواع مختلفی از ادکلن و عطر و به طور کلی مواد معطری وجود داشته باشد که دارای رایحه‌های قوی و تندی هستند. در نتیجه به نظر می‌رسد که دشوار است همیشه از حضور در چنین مکان‌هایی اجتناب کرد. اما باید بدانید که اگر تشخیص درستی در رابطه با نوع آلرژی و عامل دقیقی که آن را به وجود می‌آورد انجام شود، می‌تواند در پیشگیری و کنترل بیماری‌های شایع بسیار مؤثر باشد.

برای آن که تشخیص درستی در این رابطه انجام شود و از بروز سردرد و حساسیت جلوگیری شود، باید مواد شیمیایی آلرژی‌زایی که در ادکلن‌ و عطر وجود دارد، توسط فردی که ممکن است درگیر شود شناخته شود. داشتن دانش کافی در این باره کمک می‌کند. اگر فردی قصد خرید عطر هم داشته باشد، می‌تواند تا حد زیادی از بروز مشکل جلوگیری کند. از این رو در بخش بعدی به شرح مواد شیمیایی آلرژی‌زا در ادکلن و عطر می‌پردازیم.

مواد آلرژی زایی که در ادکلن ها و عطرها وجود دارد را بشناسید

در این بخش قصد داریم جهت آشنایی بیش‌تر شما عزیزان موادی که در برخی از افراد باعث سردرد و حساسیت به بوی عطر می‌شود را نام ببریم. به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم با خواندن این بخش اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

در حال حاضر ادکلن‌ها و عطرها به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند و اغلب با ترکیب چند رایحه مختلف تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. در واقع باید بگوییم که عطرها نیز نوعی از مواد شیمیایی می‌باشند و این مواد شیمیایی به طور میانگین در خود، حدود 14 ترکیب شیمیایی را جای می‌دهند. باید بدانید که این 14 ترکیب می‌توانند انواع علائم شدید و خفیف ناشی از آلرژی را در فرد مصرف‌کننده به وجود آورند.

مواد آلرژی زایی

یکی از دلایل مهمی که می‌تواند آلرژی‌هایی که ناشی از رایحه‌ ادکلن و عطر هستند را افزایش دهد، اکسید شدن مواد شیمیایی است که در ترکیب ساختار ادکلن و عطر می باشد. و این اکسید شدن به آسانی انجام می‌شود. محصولاتی که اکسید می‌شوند در عملکرد این فرآیند شیمیایی، همچون نوعی عامل سمی عمل کرده و سطح سیستم ایمنی بدن را از نظر حساسیت بالا می‌برند.

در صنعت ادکلن و عطر، از دیگر مواد شیمیایی که پر مصرف هستند، می‌توان به لینالول اشاره کرد. لینالل استات ترکیبی از لینالول است که مشتق می‌شود و اگر چنین ترکیبی در هوای آزاد قرار داده شود، امکان دارد که باعث بروز سردرد و حساسیت شود.

ماده شیمیایی پرکاربرد در صنعت عطر و ادکلن

یکی از انواع مواد شیمیایی که در صنعت تولید انواع ادکلن و عطر پرکاربرد است، لیمونن نام دارد. از این ماده به عنوان حلال استفاده می‌شود. و نه تنها این ماده‌ شیمیایی می‌تواند احتمال رخ دادن انواع حساسیت را بالا ببرد، بلکه وارد فرآیند تولید اوزون نیز می‌شود و بعضی از مواد سمی همچون فرمالدئید و استالدئید را تولید می‌نماید. لازم است در این جا بدانید که برای سلامتی انسان، این مواد بسیار مضر و خطرناک است.

همچنین بخوانید «رایحه های خاص برای افراد خاص»

علاوه بر شناخت مواد آلرژی‌زایی که در مواد معطر وجود دارد، لازم است که مزاج عطرها را نیز بشناسید. اگر قصد خرید عطر دارید، شناخت مزاج عطرها می‌تواند از بروز مشکلاتی همچون سردرد و حساسیت به بوی عطرها در شما جلوگیری کند. بدین منظور در بخش بعدی مزاج عطرها را برای آشنایی بیش‌تر شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

شناخت مزاج عطرها جهت جلوگیری از سردرد و حساسیت به بوی عطرها

عطرها را می‌توان به عنوان غذای مغز به حساب آورد و باید شناخت کافی از عطرها داشته باشیم. در این بخش قصد داریم در این رابطه اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

شاید جالب باشد بدانید فردی که گرم مزاج است، ممکن است با استشمام عطری که گرم است، به سردرد دچار شود. اما ممکن است اگر فرد سرد مزاجی همین بوی گرم را استشمام کند، آرامش پیدا نماید. برعکس این حالت نیز وجود دارد، به طور مثال ممکن است فردی که سرد مزاج است با استشمام بوی سرد همچون ترشی دچار سردرد، بی‌حوصلگی و یا حتی سستی مغز شود. بنابراین بهتر است که جهت جلوگیری کردن از تمام این اتفاقات، در مورد مزاج عطرها شناخت کلی داشته باشید.

شناخت مزاج عطرها

 به عنوان مثال عطرهایی همچون گل مریم، گل محمدی، عطر تیروز، گل یاس از سری عطرهای گرم و لطیف هستند و عطرهایی همچون بوی مشک جزء عطرهای خیلی گرم هستند.

به عنوان مثالی دیگر، جالب است بدانید فصل پاییز فصلی است که مزاج خشک و سردی دارد و برای افرادی که دارای مزاج خشک و سرد هستند، استشمام عطرهایی که گرم و معتدل هستند در این فصل مناسب نیست. در نتیجه در فصل پاییز اگر دچار مزاج خشک و سرد هستید، هنگام خرید عطر به دنبال این عطرها نروید.

در ادامه عطرهای مناسب هر مزاج را به صورت کلی‌تر توضیح می‌دهیم و اگر هر فردی برخلاف این موارد عمل کند، ممکن است دچار سردرد و حساسیت به بوی عطر شود.

ارتباط مزاج شناسی با عطرها

  • طبع دموی: افرادی که دارای این طبع هستند، معمولا افراد آرامی هستند. اما ممکن است در هنگام آرامش نیز دچار عصبانیت شوند. برای چنین افرادی تقریبا تمام رایحه‌ها مناسب‌اند و این گونه افراد در هنگام خرید عطر، نسبت به افراد دیگر انتخاب‌های بیش‌تری دارند.
  • طبع صفراوی: افرادی که دارای طبع صفراوی هستند، افرادی پرتحرک و باهوش هستند. اما این افراد سریع هم عصبانی می‌شوند اما به سرعت عصبانیتشان فروکش می‌کند. عطرهای خنک، معتدل و سرد برای افراد دارای این طبع انتخاب مناسبی است.
  • طبع بلغمی: افراد با طبع بلغمی صبور و آرام اما کم انرژی و کند هستند. این افراد بافهم و دانا هستند و بسیار کم پیش می‌آید که عصبانی شوند. عطرهایی که دارای رایحه‌های معتدل و گرم هستند برای افرادی که طبع بلغمی دارند، مناسب است.
  • طبع سودایی: از خصوصیات بارز افرادی که دارای طبع سودایی هستند، می‌توان به منظم بودن آن‌ها اشاره کرد. از نظر این گونه افراد، مزاج‌ها باید ارزیابی و تحلیل شوند و باید بگوییم که چنین افرادی درون‌گرا و بسیار آرام اند. مزاجی که مناسب افراد با طبع سودایی است، رایحه‌های شیرین و گرم می‌باشد.

در آخر باید بگوییم که اگر رایحه‌های عطر خود را بر اساس طبعی که داریم انتخاب کنیم، می‌توانیم تا حد زیادی از سردرد و حساسیت به بوی عطرها جلوگیری کنیم. بنابراین دقت داشته باشید که در هنگام خرید عطر، رایحه‌های مناسب با طبع خود را انتخاب کنید تا دچار سردرد و حساسیت نشوید.

 مزاج شناسی با عطرها

سخن پایانی...

در این مقاله تلاش کردیم در رابطه با علت سردرد و حساسیت به بوی عطرها، اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. دانستید که برای رفع این مشکل باید علت را ریشه‌یابی کرد. در ابتدا مشکلاتی را بیان کردیم که ممکن است در اثر استشمام برخی از عطرها به وجود آید و همچنین مهم‌ترین مواد آلرژی‌زا در مواد معطر را شناختید و پس از آن عواملی را بیان کردیم که باعث بروز سردرد و حساسیت در فرد می‌شود. امیدواریم اگر شما هم دچار این مشکلات می شوید، با خواندن این مقاله در عطربان، بتوانید تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری نمایید.

شما عزیزان می توانید عطر های مختلف با انواع طبع ها و رایحه ها را از فروشگاه اینترنتی عطربان خریداری کنید. این فروشگاه با ارائه کارت گارانتی اصالت محصولات خود را تضمین می کند.

جهت مشاوره، ثبت سفارش و اطلاع از تخفیفات فروشگاه عطربان

در اینستاگرام و تلگرام با ما همراه باشید