امروزه از عطرهای مختلف برای مصارف متعددی استفاده می کنند. استفاده از عطر و ادکلن فقط برای خوشبو شدن بدن نیست؛ از این محصولات در راستای مصارف درمانی نیز بهره می برند. برخی نیز عطر ها را برای خاصیت آرام بخشی که در انواع به خصوصی از آن ها وجود دارد، خریداری می کنند. اما باید اعتراف کرد که انتخاب یک رایحه خاص مناسب با خشکی و چربی پوست، شخصیت، روحیات و... هر شخص کار ساده ای نیست! باید در این رابطه اطلاعاتی کسب شود تا بتوان عطری سازگار با همه اصول شخصیتی خریداری کرد.

در این جا قصد داریم که شما را با انواع رایحه هایی که حالتان را خوب می کنند و از استشمام آن ها لذت می برید، آشنا سازیم. در دنیای امروز برند های مختلفی وجود دارند که به تهیه و تولید عطر هایی با رایحه های طبیعی می پردازند. هر یک از این عطر ها، رایحه هایی با خواص ویژه دارند. به طور مثال با انواع خوراکی ها، گل ها، ادویه ها و... عطر می سازند. این محصولات هر یک می توانند، برخی حواس موجود در بدن را تقویت کرده و یا آن را سرکوب کنند. انتخاب عطر باید با توجه به این خصوصیات صورت گیرد. جالب است، بدانید که عطر و ادکلن ها حتی می توانند، عملکرد مغز را نیز تحت تاثیر قرار دهند و بر آن تاثیراتی بگذارند.

در خرید خود به حالات و روحیاتی که می خواهید از عطر به دست آورید، توجه داشته باشید. یکی از حالات روحی که با استفاده از عطر می تواند، کنترل شود، استرس است.  

انواع رایحه های خاص و ضد استرس

در دنیای امروز، استرس یک مشکل اساسی برای همه مردم جامعه اعم از پیر و جوان محسوب می شود و افراد در رده های سنی مختلف، از این اختلالات رنج می برند. استرس به دلایل مختلفی ایجاد می شود. به هر دلیلی که به استرس و اضطراب و یا دل نگرانی مبتلا شده باشید، با برخی عطر ها قادر خواهید بود که ریشه این مشکلات را به کلی در بدن خود از بین ببرید؛ هم چنین عطر و بوی شما در فضا پخش می شود، و حال روحی اطرافیان خود را نیز بهتر می کنید. 

به همین سبب در راستای خدمت بیشتر به مردم، برخی کمپانی ها به ساخت و تولید عطر هایی آرامبخش اقدام کرده اند. امروزه عطر درمانی یکی از روش های بسیار مهم در درمان این مشکلات به شمار می رود. برخی رایحه ها به سرعت حال خوشی را به شما هدیه می دهند. تاثیر عطر ها در درمان بیماری ها، از نظر بیولوژیکی نیز ثابت شده است. اگر روز بدی را پشت سر گذاشته اید، به سادگی می توانید، با استشمام یک عطر آرامش بخش، انرژی های منفی را از خود دور کنید.  

این مهم را نیز در نظر داشته باشید که اگر به صورت روزانه و مداوم به استشمام این عطر و ادکلن ها بپردازید، و مانند یک دارو آن ها را به صورت مرتب استفاده کنید، افزون بر استرس، بیماری های افسردگی و روحی خود را نیز درمان خواهید کرد. در ادامه این مقاله شما را با این عطر های روحیه بخش، آشنا می سازیم. با ما همراه باشید.

انواع رایحه های خاص

روحیه تان را با رایحه های خاص تقویت کنید...

رایحه رزماری

این عطر ارگانیک سبب می شود که خستگی ها و ناراحتی های شما در طول روز از بین برود. همچنین انواع سردرد های مزمن را نیز در بدن شما از بین می برد. اگر می خواهید، بهترین بهره وری را از این عطر ها دریافت کنید، بهتر است که آن ها را در وعده صبح گاهی ببویید و یا از خوشبو کننده های مخصوص به فضا که در آن از رزماری استفاده شده است، استفاده کنید. این عطر ها سبب می شوند که روحیه شما در طول روز بسیار خوب باشد. 

عطر ریحان

عطر ریحان را برای ترمیم روحیه آسیب دیده خود به کار ببرید. این عطر به تقویت ذهن نیز می پردازد. همان طور که این عطر انواع حشرات موذی و باکتری ها را از محیط پاک می کند، روحیه مسموم و آسیب دیده را نیز از بین می برد. 

عطر اکالیپتوس

عطر اکالیپتوس، راه تنفس شما را باز می کند! با استفاده از آن روحیه خود را تقویت کرده و شادی را به زندگی خود وارد می سازید. عطر اکالیپتوس برای شرایط استرس زای زندگی های امروزی گزینه خوبی می باشد. 

عطر نارنج

عطر نارنج نیز سبب می شود که استرس ها و تپش های قلب ناشی از آن از بین برود. برخی شمع ها و خوشبو کننده های هوا نیز با این رایحه تولید می شوند و می توانید، از آن ها برای خوشبو کردن محیط زندگی خود بهره ببرید. این عطر ها سبب می شوند که محیطی آرامش بخش را در منزل خود داشته باشید. 

بوی یاس

بوی یاس نیز یادآور خاطرات نوستالژیک شما می باشد و همین خاصیت، ذهن شما را آرام می کند. 

رایحه های خاص

آشنایی با انواع رایحه های خاص

در این جا به ارائه برخی از عطر ها و برند های روز دنیا که خاصیت ضد استرس دارند، می پردازیم. به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. در دنیا استفاده از عطر کازموراتی از برند ایتالیایی زرجوف، بسیار گسترده شده است. رایحه آن ها برگرفته از عطر مرکبات است؛ این محصولات عطری ترش، شیرین و خنک دارند و به همین سبب نیز در گروه مرکباتی آروماتیک جای می گیرند. این عطر ها به اعماق وجود شما نفوذ پیدا می کنند و درگیری های روحی شما را از بین می برند؛ انواع آن ها را در نیمه های اول سال بیش تر به کار می برند. این عطر ها مردانه هستند. 
  2. ادو پرفیوم زنانه بلوم که از برند گوچی می باشد، نقش موثری در درمان بیماری های روحی دارد. این عطر ها از نت گیاهان و رایحه های خاص چون گل یاس، گل مریم، عطر های وانیلی و .... ساخته شده اند که شما را مدهوش می کنند! 
  3. یکی از ادو پرفیوم های مردانه به نام 1828 نیز پس از عرضه به بازار های پخش و فروش رکورد بالایی را به ثبت رسانده است. این عطر با رایحه اسطوخودوس تولید شده است. خاصیت ضد باکتریایی دارد و به همین علت نیز سبب افزایش شادی و خوشحالی شما می شود. 
  4. برند نرولی نیز عطری از مرکبات داشته و رایحه نارنج آن سبب می شود که خواب شبانه شما بهبود یابد. پخش بوی این عطر ها بسیار بالا است. اگر دچار تپش قلب شدید، استفاده از این عطر را از قلم نیندازید!

همچنین بخوانید «عطر های آرامش بخش و رویایی»

طیف بندی اصلی عطر ها در جهان

امروزه افراد در حین انتخاب عطر تنها به سلیقه شخصی خود توجه نمی کنند. آن ها عطر ها را بر اساس نوع فصل، شخصیت، خواص درمانی که هر عطر دارد، حتی بر اساس سن و جنسیت، انتخاب می کنند. همه این عوامل دست در دست هم می دهند، تا در نهایت اشخاص، انتخاب مناسبی در عطر فروشی ها داشته باشند. به طور کلی در جهان چند رایحه اصلی وجود دارد و باقی عطر های دنیا را بر اساس ترکیب این چهار شاخه با هم تولید می کنند. در زیر به این چهار دسته اصلی که طبقه بندی های اصلی عطر های جهانی را شامل می شوند، اشاره کرده ایم:

  • بو و رایحه چوب

این رایحه ها، هم عطر و بوی چوب وطبیعت را شامل می شود و هم ادویه ها را در بر می گیرند. 

  • بوی گل

این دسته، کمی وسیع تر است. در این دسته، عطر و بوی انواع گل ها، میوه ها و برگ ها، دخیل هستند و هر یک از این دسته ها، خود به بخش هایی تقسیم بندی می شوند. بوی گل را بانوان بیشتر می پسندند. این دسته از عطر ها اغلب عطر و رایحه ای ملایم دارند. 

  • عطر و رایحه خنک

این عطر ها شما را سرحال تر می کنند؛ به این عطر ها در اصطلاح عطر های تابستانی نیز می گویند. 

  • عطر های خاورمیانه ای

این عطر ها نیز طیفی وسیع را شامل می شوند. رایحه آن ها اغلب گرم است و در فصل های زمستان بیشترین کاربرد را دارند.

ماندگاری عطر

طبقه بندی بر اساس ماندگاری و پخش بو

در دنیا انواع مختلفی از عطر و ادکلن ها موجود هستند. هر یک از آن ها از فرمولاسیون و مواد تشکیل دهنده خاصی به وجود آمده اند. هر چه در ساخت عطر و ادکلن ها از مواد و اسانس های روغنی بهتر و با کیفیت تری استفاده شود، و میزان الکل موجود در هر یک کم تر باشد، محصول نهایی بهتر و باکیفیت تر خواهدبود. و ماندگاری بالایی خواهد داشت. در نظر داشته باشید که ماندگاری رایحه عطر شما تا حدود زیادی به وجود اسانس های روغنی بیشتر در ترکیبات آن بستگی دارد. حال آن که هر چه الکل موجود در آن ها بیشتر باشد؛ نتیجه عکس می شود! یعنی عطر فرار تر خواهد بود، در نتیجه پخش بوی بالایی خواهد داشت.

عطر های گران قیمت را عصاره پرفیوم تشکیل می دهد. انواع آن ها تا 6 ساعت بر بدن باقی می مانند و درصد چربی بالایی دارند. همچنین ادو پرفیوم ها نیز در دسته بهترین ها جای می گیرند؛ آن ها تا 5 ساعت ماندگاری دارند. ادو تویلت ها ماندگاری کمتری داشته و میزان اسانس روغنی در آن ها نیز کمتر است. در دسته آخر نیز ادکلن ها جای می گیرند که ماندگاری آن ها پایین تر بوده و به همان نسبت در رنج قیمتی پایین تری قرار می گیرند. این دسته ها هر یک در زمان خرید شما در فروشگاه ها وجود دارند و فروشنده بر اساس میزان قیمتی که تعیین می کنید، یکی از این دسته ها را برای شما پیشنهاد می کند. 

جالب است بدانید که این دسته ها اگر چه از نظر ماندگاری بو به این ترتیب طبقه بندی می شوند؛ اما از نظر پخش و پراکندگی کاملا برعکس هستند؛ یعنی در ابتدا ادکلن ها و ادو تویلت ها و .... و در نهایت نیز پرفیوم ها قرار دارند. 

قوانین طلایی برای انتخاب رایحه های خاص

امروزه افراد انتظار دارند در هنگام خرید، به همان اندازه که هزینه می کنند، کیفیت دریافت نمایند. این مهم به قدری حائز اهمیت است که عده ای در حین خرید برخی از دوستانشان را که تجربه بیشتری در زمینه استفاده از این محصولات دارند، با خود همراه می سازند!

  1. بعضی وقت ها شما هزینه های بالایی برای یک عطر پرداخت می کنید، اما باز هم رایحه آن به نظر ماندگار نخواهد بود؛ مثلا در فصل تابستان وقتی از یک عطر گرم استفاده کنید، حس خوبی به خود و اطرافیان القا نمی شود؛ به همین سبب از آن لذت نمی برید و گمان می برید که عطر ماندگاری خوبی ندارد. پس برای هر فصل متناسب با آن به خرید بپردازید. 
  2. عطر های چوبی مخصوص فصل پاییز هستند، عطر های خاورمیانه ای که گرم تلقی می شوند مناسب فصل زمستان بوده و عطر های گلی مختص به فصل بهارند. همچنین رایحه های خنک نیز که پیش تر اشاره کردیم، برای فصل تابستان کاربردی می باشند. این نکته را در حین خرید مد نظر قرار دهید. 
  3. در هنگام خرید همزمان 10 تا بو را استشمام نکنید! این کار باعث سردرگمی شما می شود. بهتر است، برخی عطر ها را بر روی کارت های به خصوص در مغازه ها بزنید و با خود به همراه داشته باشید، هر یک ساعت یکی را بو کنید و در نهایت به انتخاب بپردازید.

سخن پایانی....

در این مطلب به انواع عطر و ادکلن ها پرداختیم و برای آشنایی هر چه بیشتر شما، مطالبی را ذکر کردیم. اما در نظر داشته باشید که افزون بر تمام مواردی که در حین خرید عطر و ادکلن ها باید رعایت شوند، توجه به محلی که آن را استفاده خواهید کرد نیز بسیار ضروری است و اهمیت بالایی دارد. به طور مثال عطری که برای محل کارتان استفاده می کنید، باید با عطر میهمانی شما تفاوت داشته باشد.

دنیای بدون عطر را تصور کنید! تصورش هم ناخوشایند خواهد بود. پس وجود آن ها یک موهبت در دنیای امروز تلقی می شود.