آیا تا به حال روی لباس شما لکه عطر به جامانده است؟ به دلیل استفاده از عطر و ادکلن به صورت روزانه، گاهی اوقات پیش آمده که با لکه عطر روی لباس مواجه شویم. از آنجا که بیشتر عطر و ادکلن ها حاوی الکل می باشند، اگر در هنگام استفاده به صورت مستقیم بر روی پارچه اسپری شود، می تواند باعث ایجاد لکه های چرب بر روی لباس شود. اما روش های پاک کردن لکه عطر و ادکلن از روی لباس‌های رنگی چگونه است؟ در این مطلب قصد داریم شما را با چندین روش برای پاک کردن لکه عطر از روی لباس آشنا کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تکنیک های پاک کردن لکه عطر از روی لباس

طبق یک جمله معروف، پیشگیری بهتر از درمان است. ما اصرار نمی کنیم که حتما عطر و ادکلن را بر روی بدن خود بزنید، چون بعضی افراد به مواد عطر حساسیت دارند. پس بهتر است عطر ها را طوری روی لباس بزنید که اثر و لکی از آن برجای نماند. برای مثال می توانید یک دستمال را جلوی لباس خود بگیرید و عطر را روی آن اسپری نمایید. به این صورت هم لباستان خوش عطر می شود و هم لکه عطری بر جای نمی ماند. اما در صورت به وجود آمدن لکه روی لباستان نگران نباشید، چون با کمک تکنیک های زیر می توانید، لکه عطر را از روی لباس خود پاک کنید.

  • عصاره لیمو برای پاک کردن لکه عطر از روی لباس

با استفاده از آب لیمو می توانید به راحتی لکه عطر را پاک نمایید. چون آب لیمو دارای اسید سیتریک است و سطح pH کمی دارد. این مواد به حذف لکه ها از روی لباس کمک زیادی می کنند. البته به یاد داشته باشید که در لباس های تیره رنگ، آب لیمو را به صورت مستقیم استفاده نکنید. خوب است عصاره لیمو را با حجم برابری از آب رقیق نمایید و سپس مورد استفاده قرار دهید.

مواد لازم :

  1. آب لیمو (سفید کننده طبیعی)
  2. نمک
  3. آب
  4. برس و پارچه تمیز

گام اول: برای پاک کردن لکه عطر می توانید بر روی قسمت لکه دار مقداری عصاره لیمو بریزید. خیس کردن لکه با آب لمیو باعث اشباع شدن آن می شود. بعد لباس را به همان صورت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید بگذارید.

گام دوم: بر روی لکه عطر کمی نمک بپاشید و به آرامی با کمک یک پارچه یا برس آن را تمیز نمایید. استفاده از نمک روی لکه، سبب فعال شدن بیشتر عصاره لیمو می شود.

گام سوم: بعد از این مراحل، لباس را با آب سرد بشویید و در آفتاب قرار دهید تا خشک شود. قرار دادن لباس در نور خورشید باعث افزایش سفیدکنندگی عصاره لیمو می شود. اما اگر هوا سرد بود، می توانید لباس ها را با کمک لباس شویی بشویید.

روش های پاک کردن لکه عطر و ادکلن

  • استفاده از جوش شیرین برای حذف لکه عطر

جوش شیرین را در آب بریزید و لباس ها را در آن خیس کنید. این روش برای پاک کردن لکه های زرد رنگ، ایده آل است.

یکی دیگر از روش های پاک کردن لکه عطر استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین است. جوش شیرین دارای خاصیت لایه برداری خوبی می باشد. و بدون آسیب رساندن به الیاف پارچه لکه های مقاوم را حذف می کند. کافیست جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید و لباس ها را در آن بخیسانید.

مواد لازم:

  1. جوش شیرین (جاذب و ساینده نرم): 3 قاشق سوپ خوری
  2. آب
  3. برس و پارچه تمیز

گام اول: ۳ قاشق جوش شیرین را با ۱ قاشق سوپ خوری آب مخلوط کنید تا خمیر سفتی بدست آید.

گام دوم: خمیر را بر روی لکه عطر بمالید. سپس اجازه دهید خمیر به مدت ۳۰ دقیقه بر روی لباس بماند. بعد به آرامی با کمک پارچه یا برس تمیز روی لکه را بمالید تا کاملا محو شود.

گام سوم: لباس را با آب سرد بشویید تا باقیمانده مواد از روی لباس پاک شود.

  • پاک کردن لکه عطر با کمک مواد شوینده

به دلیل وجود کربنات در مواد شوینده، ترکیب آن با آب باعث تجزیه رسوبات می شود. و در نتیجه لکه عطر از روی لباس پاک می شود.

مواد لازم:

  1. مواد شوینده مایع: 1 قاشق سوپ خوری
  2. آب: 1 فنجان
  3. حوله یا پارچه نرم

گام اول: درون ظرفی مقداری آب بریزید. مقداری پودر لباس شویی به آن اضافه کنید. به ازای ۱ فنجان آب باید یک قاشق سوپ خوری پودر پاک کننده اضافه نمایید. محلول را به خوبی مخلوط نمایید.

گام دوم: لباس را درون یک ظرف خیس کنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه در محلول پاک کننده بماند. سپس به آرامی لکه عطر روی لباس را با دست بمالید. لک به آسانی از بین خواهد رفت. سپس لباس را با آب سرد بشویید و در زیر آفتاب خشک نمایید.

پاک کردن لکه عطر با مواد شوینده

  • حذف لکه عطر با کمک دستمال مرطوب

یکی دیگر از راه های پاک کردن لکه عطر استفاده از دستمال مرطوب می باشد. دستمال مرطوب کودک دارای رطوبت می باشد و کمک خوبی برای حذف لکه از روی لباس می کند. یک عدد دستمال مرطوب را به آرامی روی لکه لباس بمالید. مطمئن باشید بدون بر جای ماندن کثیفی روی لباس به نتایج خوبی خواهید رسید.

  • استفاده از نایلون در از بین بردن لکه عطر

در این شیوه می توانید از لباس های نایلونی موجود در خانه استفاده کنید. یک تکه لباس نایلونی تمیز، مانند جوراب، حوله یا دستمال، را برداشته و روی لکه عطر به آرامی بمالید تا پاک شود. جنس نایلون خاصیت عجیبی دارد و استفاده از این روش برای پاک نمودن لکه در لباس های رنگی بهتر می باشد.

همچنین بخوانید «ادکلن اورجینال را چگونه تشخیص دهیم؟»

  • استفاده از سرکه سفید در پاک کردن لکه عطر

برای از بین بردن لکه عطر و ادکلن از لباس می توانید از سرکه سفید استفاده نمایید. سرکه سفید خاصیت اسیدی دارد و رسوبات معدنی و روغن موجود در لکه ها را تجزیه می کند. بنابراین می توانید مطمئن باشید که سرکه، ‌لکه عطر را پاک می کند.

گام اول: در این روش به ۲ قاشق سوپ خوری سرکه سفید و ۲ لیتر آب نیاز است. سرکه را با مقداری آب رقیق نمایید.

گام دوم: ناحیه لک شده از لباس را درون سرکه رقیق فرو ببرید. و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه در محلول بماند تا کاملا خیس شود.

گام سوم: سپس به آرامی قسمت لکه را بسابید تا لکه کاملا برطرف شود. بعد لباس را با آب و مقداری مواد شوینده بشویید.

نکته: اگر لکه سرسخت بود، می توانید لباس را پشت و رو نمایید. بعد به قسمت پشت لکه مقداری سرکه سفید بریزید. شاید این کار بوی بدی ایجاد کند، اما روش بسیار موثر و خوبی در پاک کردن لکه عطر از روی پارچه می باشد. در آخر بعد از خشک شدن لباس عطر و بوی بد مواد بر طرف خواهد شد.

استفاده از سرکه سفید در پاک کردن لکه عطر

  • استفاده از الکل در پاک کردن لکه عطر

ماده دیگری که به حذف لکه عطر از روی لباس کمک می کند، الکل سفید است. الکل یک حلال می باشد که قادر است روغن و رسوبات معدنی را از روی لباس پاک نماید.

گام اول: یک تکه پنبه را به الکل سفید آغشته کنید و سپس روی محل لکه لباس قرار دهید. به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید پنبه بر روی لکه بماند.

گام دوم: سپس چک کنید که لک برطرف شده باشد. در صورتی که لکه کاملا پاک نشده بود، این مراحل را تکرار کنید.

گام سوم: در پایان می توانید لباس را با آب سرد بشویید.

  • پاک کردن لکه عطر با استفاده از آرد ذرت

برای حذف لکه عطر از روی لباس های چرم و جیر‌ می توانید از مقداری آرد ذرت استفاده نمایید. آرد را بر روی لکه بپاشید و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه خواهید دید که لکه های عطر به دانه های آرد منتقل خواهد شد. به دلیل وجود روغن در آرد ذرت و خاصیت جذب کنندگی که دارد، لکه عطر را به خود جذب می نماید.

 استفاده از آرد ذرت برای پاک کردن لکه عطر از روی لباس

  • استفاده از آب اکسیژنه در حذف لکه عطر

آب اکسیژنه، یک سفید کننده طبیعی و جاذب قوی می باشد. با کمک آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) می توان لکه ها را تمیز و حذف نمود.

مواد لازم:

  1. آب اکسیژنه: 2 قاشق سوپ خوری
  2. صابون: ۱ قاشق چای خوری
  3. آب: برای شستشو

گام اول: یک قالب صابون بردارید. به مقدار ۱ قاشق چای خوری از صابون را با ۲ قاشق سوپ خوری آب اکسیژنه مخلوط کنید.

گام دوم: محل لکه عطر  را درون این محلول بیاندازید تا خیس بخورد. اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه در این حالت بماند. 

گام سوم: به آرامی قسمت لکه لباس را با دست بسابید. و در آخر لباس را با آب سرد آبکشی کنید و در زیر نور خورشید قرار دهید.

توجه: لباس را به طور کامل آبکشی کنید. چون اگر آب اکسیژنه در معرض نور خورشید قرار گیرد زرد می شود.

  • حذف لکه عطر بر روی لباس با استفاده از آسپیرین

آسپیرین دارای سالیسیلیک اسید می باشد که خاصیت از بین بردن لکه های عطر و ادکلن را دارد.

گام اول: ۳ یا ۴ قرص با نصف فنجان آب درون کاسه ای بریزید تا قرص ها به خوبی حل شوند.

گام دوم: لباس لکه دار را درون محلول بگذارید تا خیس بخورد. اجازه دهید لباس به مدت ۱۵ دقیقه در محلول بماند. سپس با محلول آسپرین تمیز نمایید.

گام سوم: لباس را با آب سرد بشویید. مشاهده می کنید که لکه های عطر از روی لباس پاک شده اند.

  • پاک کردن لکه عطر از روی چرم

اگر لکه عطر ایجاد شده بر روی چرم، تازه بود، کافیست از یک دستمال کاغذی استفاده کنید. دستمال کاغذی، رطوبت عطر را جذب می کند. اما اگر از زمان لک شدن لباس چرم گذشته باشد، می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

  1. مقداری آب گرم را با کمی صابون مایع ترکیب کنید تا کف کند. سپس با کمک یک اسفنج تمیز، کف را روی لکه عطر بمالید. و سپس به سرعت رطوبت آن را با کمک دستمال کاغذی یا پارچه تمیز بگیرید. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید تا لکه عطر از روی چرم به صورت کامل حذف شود.
  2. روش دیگر استفاده از کمی پودر ذرت روی لکه عطر است. کمی پودر ذرت را روی لکه بریزید و بعد از گذشت 30 دقیقه با برس، پودر ذرت را از روی لباس پاک کنید. در صورت پاک نشدن لکه می توانید این کار را چند بار تکرار کنید.

نکات پاک کردن لکه عطر

  • دستمال مرطوب آرایشی یا بچه، به خوبی لک ها را از روی لباس پاک می کنند.
  • در زمان استفاده از مواد شوینده، از محصول باکیفیت استفاده نمایید.
  • قبل از شستشوی لباس با هر یک از مواد ذکر شده در بالا، حتما بر روی قسمتی از پارچه تست کنید که مواد به بافت پارچه و رنگ آن آسیب نرساند.
  • از مواد پاک کننده تجاری نیز می توانید برای پاک کردن لکه عطر استفاده کنید. بعد از خرید محصول از فروشگاه ها، می توانید طبق روش مصرف قید شده در بسته بندی رفتار نمایید.

سخن پایانی...

در این مطلب، روش های پاک کردن لکه عطر از روی لباس را بررسی کردیم. روش های ذکر شده در این مطلب، قبلا آزمایش شده اند. پس مطمئن باشید با انجام هر کدام از این تکنیک ها به نتیجه درستی خواهید رسید. فقط هنگام استفاده از عطر دقت کنید، که به هیچ وجه عطر را از فاصله خیلی نزدیک به لباس اسپری نکنید.

جهت مشاوره، ثبت سفارش و اطلاع از تخفیفات فروشگاه عطربان

در اینستاگرام و تلگرام با ما همراه باشید