شاید اغلب افراد تصور کنند که عطر ها و ادکلن‌ ها موادی هستند که در گذشته‌ های دور وجود نداشته‌ اند. باستان شناسان از طریق حفاری‌ ها و بررسی‌ هایی که داشته‌ اند به این نتیجه رسیده‌ اند که عطر ها در تمدن‌ های گذشته هم وجود داشته ا‌ند. البته کاربرد عطر در گذشته و امروز تغییرات اساسی داشته است. امروزه عطر ها اغلب جهت خوشبو شدن بدن و لباس استفاده می‌گردند. اما قدیمی‌ ترین عطر و ادکلن ها در گذشته، علاوه بر خوشبویی، برای مراسم مذهبی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته‌ اند.

از جمله کاربرد های دیگر عطر‌ در زمان های گذشته، می‌توان به کاربرد آن‌ ها در مواقع مومیایی کردن اجساد اشاره نمود. برای مومیایی کردن اجساد، چوب‌ های خوشبو و خوش عطر را به وسیله آب یا روغن خیس می‌کرده‌ اند و در کنار مومیایی قرار می‌دادند تا بوی خوشی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم در ارتباط با قدیمی‌ ترین عطر و ادکلن‌ های دنیا که قدمت برخی از آن‌ ها حتی به ۴۰۰۰ سال قبل هم می‌رسد، مطالبی ارائه دهیم. در این راستا ابتدا به اولین عطر ها و قدیمی‌ ترین عطر و ادکلن‌ های موجود در کشور های مختلف اشاره خواهیم کرد.

ظروف عطر قدیمی

تاریخچه کشف و تولید اولین عطر و ادکلن

تاریخچه کشف و تولید قدیمی‌ ترین عطر و ادکلن به حدود چهار هزار سال پیش برمی‌گردد که از سوزاندن ماده‌ ای که دارای رایحه خوشی بود بوجود می آمد. در این روش عطر ها به شکل بخار یا اینسنس تولید می‌ شده است. یعنی ماده دارای رایحه را می‌سوزاندند و از بخار آن استفاده می‌کرده‌‌ اند. این نحوه درست کردن عطر برای اولین بار در تمدن‌ های بین النهرین در ۴۰۰۰ سال قبل آغاز شده است. این روش تولید عطر حتی امروزه هم در برخی کشور ها مثل کشور های غربی وجود دارد. به این صورت که آن‌ ها به جای این که عطر و ادکلن خریداری کنند، از همین دست بخور ها جهت خوشبو شدن خود استفاده می‌نمایند. استفاده از عطر ها در این روش به این صورت است که لباس را بر روی بخاری که در حال سوزانده شدن هست می‌گیرند، تا زمانی که بخار به لباس برسد و بوی بخار را بگیرد. از این روش بسیاری از مردان و زنان در برخی از کشور ها استفاده می‌کنند.

قدیمی‌ترین عطر و ادکلن در مصر

عطر ها در سرزمین مصر از گذشته تا کنون از اهمیت زیادی برخوردار بوده‌ اند. به گونه‌ ای که حتی بعضی از گروه‌ ها و دسته‌ های دینی کشور مصر، زنبق را یک عصاره مقدس تلقی می‌کردند و در مناسک و مراسم مذهبی خود از آن استفاده می‌نمودند. یا این که عصاره‌ های زنبق را داخل گلدان‌ هایی همراه با جسد بزرگان و فراعنه خود قرار می‌دادند که تقدس داشته باشد. در کتیبه‌ های قدیمی با قدمت چندین هزار سال، طرز گرفتن عصاره از زنبق به وسیله تصاویر به خوبی نشان داده شده است. بنابراین عطر ها و عصاره‌ های مصری از اولین و قدیمی‌ ترین عطر و ادکلن‌ های کشف شده در دنیا محسوب می‌شوند.

کارگاه عطر سازی

قدیمی‌ ترین عطر و ادکلن‌ های اروپایی

 همان طور که اشاره کردیم اولین عطر ها در جهان در کشور مصر و در منطقه بین النهرین کشف گردیدند. اما بعد ها رومی‌ ها و یونانی‌ ها نیز وارد صنعت عطر سازی شدند و حتی به سرعت از مصریان پیشی گرفتند. اروپایی‌ ها چون با تکنیک‌ ها و روش‌ های عصاره گیری از زیتون، بادام و غیره آشنا بودند و با مهارت تمام آن را انجام می‌دادند، از این رو اقدام به عصاره گیری از ترکیبات دارای رایحه خوش مثل سوسن، رازیانه، رز و زنبق نیز کردند. در واقع کشور های اروپایی مثل روم، یونان و غیره اولین عطر های مایع را ساختند. و از این رو کشف روش ساخت قدیمی‌ ترین عطر و ادکلن‌ های مایع دنیا را می‌توان به کشور های اروپایی نسبت داد.

 البته در کنار عطر و ادکلن‌ های مایع، عطر هایی که به صورت پودر بودند هم تولید کردند، که بدون استفاده از الکل قابلیت حل شدن با روغن را داشتند. آن‌ ها توانستند با استفاده از روش‌ های جدید مقادیر زیادی از این عطر ها را تولید کنند. و مردم دیگر از عطر فقط برای مراسم مذهبی یا در مومیایی و غیره استفاده نمی‌کردند، بلکه اغلب برای خوشبو شدن از عطر ها بهره می‌گرفتند.

قدیمی‌ ترین عطر و ادکلن‌ های ایرانی

قدیمی‌ ترین عطر و ادکلن‌ های ایرانی توسط دانشمند بزرگ و معروف ایرانی ابن سینا تولید شد. این دانشمند بزرگ و بلند آوازه، ابداع کننده عصاره گیری به روش تقطیر بود. که این روش کاربردی، هنوز هم استفاده‌ های زیادی در صنعت‌ های مختلف دارد. اولین تجربه ابن سینا در عصاره گیری و تولید عطر با استفاده از گل رز انجام شد. و بعد ها با گذشت زمان ترکیبات جدید تری برای تولید انواع عطر ها و ادکلن‌ ها کشف گردید. 

در همین دوره با استفاده از همین روش ابداع شده توسط ابن سینا، یکی از پر فروش ترین و مهم‌ ترین عطر های تاریخ یعنی گلاب تولید گردید. بعد از کشف این روش عطر و ادکلن‌ ها با استفاده از ترکیب روغن‌ هایی که از گیاهان گرفته می‌شدند ساخته شد. این تکنولوژی عطر سازی به روش تقطیر، که برای اولین بار در کشورهای شرقی گسترش پیدا کرد، به میزان قابل توجهی بر روی پیشرفت های علمی به ویژه پیشرفت در علم شیمی، تاثیرگذار بود.

قدیمی‌ترین عطر و ادکلن‌

قدیمی‌ ترین عطر و ادکلن در ایتالیا

تاریخ دقیقی از اولین و قدیمی‌ ترین عطر‌ های تولید شده در ایتالیا در حال حاضر در دسترس نمی‌ باشد. اما در ارتباط با صنعت عطر سازی در کشور ایتالیا می‌ توان گفت، که این کشور در دوره رنسانس تبدیل به مرکز عطر سازی دنیا شد. این امر تحول زیادی در صنعت عطر سازی به وجود آورد. فعال‌ ترین شهر های ایتالیا در ارتباط با صنعت عطر سازی شهر های ونیز و فلورانس بودند. عامل این پیشرفت اساسی و مهم، فردی به نام رنه فلورنتین بود، که وی عطر ساز شخصی کاترین دومدیسی بوده است.

قدیمی‌ ترین کارگاه عطر سازی دنیا

بعد از گذشت سال‌ های بسیار زیاد از کشف اولین مواد عطری و روش‌ های تولید عطر، اخیراً باستان‌ شناسان کشف‌ های جدیدی در زمینه تاریخچه عطر سازی داشته‌ اند. برای مثال در سال ۲۰۰۵ کارگاهی در شهر پیرگوس قبرس پیدا شده است. تصور می‌شود که این کارگاه قدیمی ترین کارگاه عطر سازی در جهان باشد. طبق تحقیقات و بررسی‌ های انجام شده مشخص شده است که این کارگاه قدمتی در حدود چهار هزار سال دارد. در این کارگاه یک سری وسایل و اشیا یافت شده است که با بررسی های محققان، مشخص شده است که این اشیا در عطر سازی مورد استفاده قرار می‌گرفته اند. 

در این کارگاه طبق مشاهداتی که انجام شده است، حدود ۶۰ دستگاه تقطیر عصاره گیری، تعدادی کاسه که مشخص شده است برای ترکیب کردن روغن‌ ها مورد استفاده قرار می گرفته، یک سری قیف‌ ها که برای جدا سازی استفاده می‌ شده است و بطری‌ هایی که برای نگهداری مواد کاربرد داشته، کشف شده است. که با توجه به این که مربوط به سال‌ های گذشته می‌ باشد در نوع خود بی نظیر است.

دستگاه عطر سازی قدیمی

نکته‌ ای جالب و باور نکردنی در قدیمی‌ ترین کارگاه عطر سازی دنیا

نکته‌ ای که در ارتباط با این کارگاه بسیار جالب و مورد توجه است این می‌ باشد، که کوزه‌ های سفالی که در آن پیدا شده است با وجود گذشت این همه سال از عدم کارکرد آن‌ ها هنوز هم بوی عطر می‌ دهند. این امر باعث حیرت و تعجب باستان‌ شناسان شده است. این کارگاه قبل از  این که تخریب شود، عطر های تولیدی خود را به سرزمین‌ های مختلف صادر می‌ کرده است. برای مثال از جمله سرزمین‌ های اطراف که عطر آن‌ ها توسط این کارگاه قدیمی تامین می شده است، می‌ توان به سرزمین‌ های شرق دریای مدیترانه اشاره کرد. این کارگاه توسط زلزله‌ ای که در این شهر اتفاق افتاده به‌ صورت کامل تخریب شده و عملیات عطر سازی در آن متوقف گردیده است. و اکنون بعد از گذشت چهار هزار سال دوباره آثار و وسایل عطر سازی قدیمی در آن پیدا شده است.

همچنین بخوانید «نحوه تشخیص بهترین عطر فصل»

بعد از این که این کارگاه دارای قدمت چهار هزار ساله توسط کارشناسان و باستان‌ شناسان کشف گردید، محققان و متخصصان گوناگونی در صنعت عطر سازی اقدام به مطالعه و بررسی اشیای به جا مانده از این کارگاه نمودند. تاکنون فرمول ۱۲ گونه از قدیمی‌ ترین عطر و ادکلن‌ های دنیا با قدمت چهار هزار سال، که رایحه آن داخل خمره‌ ها و ظرف‌ ها بوده، کشف گردیده است. این کارگاه  که به نظر می رسد مساحت بزرگی هم داشته است، خمره‌ هایی داشته که محققان تخمین زدند تا حدود ۵۰۰ لیتر، ظرفیت و گنجایش عطر داشته است. این امر نشان دهنده رونق صنعت عطر سازی در آن زمان می‌ باشد. به گونه‌ ای که محققان احتمال زیادی می‌ دهند، که این کارگاه حکم بازار بزرگ عطر در آن دوران را داشته است.

قدیمی‌ترین عطر و ادکلن‌

سخن پایانی...

در ارتباط با استفاده از عطر ها بهتر است که اطلاعاتی در مورد پیشینه عطر و قدمت آن داشته باشید تا بتوانید عطر مناسب تهیه کنید. زیرا یکی از فاکتور هایی که باعث می‌ شود یک عطر متمایز شود، قدمت آن می‌ باشد. در این مطلب سعی شده است که در ارتباط با قدیمی‌ ترین عطر‌ و ادکلن‌ های دنیا نکاتی بیان شود. امیدواریم که مطالعه آن برای شما سودمند باشد. 

جهت مشاوره، ثبت سفارش و اطلاع از تخفیفات فروشگاه عطربان

در اینستاگرام و تلگرام با ما همراه باشید